onsdag 12 mars 2014

Liljevalchs Konstutställning - Blogguppgift

Vi var på Liljevalchs konstutställning ute på Djurgården i Fredags.
Det var många olika verk som jag tyckte var intressanta, men det verket som jag tycker var mest intressant var verket "Blått Blod" av Senay Berhe & Meron Mangasha. Verket Blått blod är en kort video. Verket var utställt i ett mörkt svart rum tillsammans med andra videos och jag fastnade direkt för videon i första ögonkastet när vi kom in i rummet.

Jag fastnade för hur snyggt videon var filmad, sättet det var filmat på fick mig att inte kunna sluta titta på den. Jag tycker "låten" till videon passar väldigt bra, där det är bakgrundsmusik och en person som läser upp en text, typ spoken word.
Spoken word "låten" handlar om utanförskapet, livet, drömmar i Stockholm förorter på den blåa linjen.
Tensta, akalla, hjulsta, rinkeby, kista, rissne m.m.
Jag tycker låten och videon passar väldigt bra, allting tillsammans förmedlar en väldigt skön känsla känner jag, typ inspiration, motivation på något sätt.

https://www.youtube.com/watch?v=j7urIVJF8Vw

Ett annat verk som jag gillade var verket "På tapeten" av Adam Gustavsson. Verket var en stol gjord av trä och papper. När jag först såg stolen så såg det ut som en gammal stol från typ 1900 talet och jag var helt säker på att det var en gammal stol. Men när man kollar närmare så ser man att det bara är en vanlig ny stol med papper/mönster på så att det ser ut som en gammal använd stol.
Meningen bakom verket tolkar jag som "Don't judge a book by its cover" och "allting inte är som det verkar" att man tror det är något på grund av utsidan, fast det verkligen inte är det.

Om man jämför verket "På Tapeten" och "Blått blod" så känner jag en stark likhet. Man skulle kunna tolka det båda verken som att man inte ska döma något efter utseendet. I blått blod utanförskapet och människorna som utsätts för diskriminering, fördomar bara för dom ser ut på ett sätt. Stolen samma budskap, det är inte som det verkar, det är något annat när man tittar närmare.

Ett tredje verk jag gillade var verket längst åt höger "heavy rain" av patrik blomqvist. Och när man jämför med dom 2 andra verken ovanför, filmen/videon och stolen. Så finner jag likhet här också,  jag känner att budskapet är det samma här också, det är inte som det verkar, det är något annat också när man tittar närmare. Vid första ögonkastet ser det ut som en vanlig skylt för paraply, men när man tittar närmare ser man ansikte på en elefant, med snabeln där paraplyets "grepp/handtag" är.
Jag gillar det här verket eftersom det påminner mig om hiphop/ rap där det används "Double entendres" något som betyder 2 saker och som man urskiljer när man tittar/ lyssnar närmare. Det är välldigt intressant känner jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar